Opublikowano Dodaj komentarz

VRay do SketchUp. Co zrobić żeby materiał miał połysk?

Zaraz po parametrze Diffuse, Reflection jest drugim najważniejszym ustawieniem mającym wpływ na wygląd materiału w V-Ray do SketchUp. Najłatwiej jest wyobrazić je sobie jako warstę, którą nakładamy na kolor, czy teksturę materiału (Diffuse), i która powoduje, że materiał będzie „refleksyjny” – będzie odbijał światło z otoczenia.

Na czym polega działanie Reflection, czyli co zrobić, żeby materiał miał połysk?

Materiał może być matowy, delikatnie odbijać światło lub wręcz być prawie jak lustro. Parametrem odpowiadającym za odbicie światła w ustawieniach materiału jest kolor – czarny, biały lub wszystkie kolory między czarnym, a białym.

Kolor czarny w Reflection color oznacza brak odbicia – materiał jest całkowicie matowy.

Kolor biały w Reflection color oznacza czyste odbicie otoczenia – materiał jest odbijający.


Gdzie znajdziemy parametr Reflection w ustawieniach?

W zakładce materiały, zazwyczaj na liście kolejną pozycją po Diffuse jest Reflection. Po rozwinięciu tej zakładki szukaj parametru Reflection color.

W Reflection Color poza samą zmianą koloru możemy również wstawić mapę reflection (podobnie jak ustawia się mapę bump lub displacement). Jest to czarno-biały obraz (jpg,png) przygotowany specjalnie pod daną teksturę, np. drewna, betonu ect.

W mapie Reflection za pomocą tego specjalnie przygotowanego czarno-białego pliku wskazujemy, która część mapy ma odbijać światło bardziej lub mniej.

Przykładowa mapa Reflection:


Ciemny kolor oznacza mniej odbić ( kolor czarny = zero odbić )
Jasny kolor oznacza więcej odbić ( biały kolor = 100 % odbić )

Przykładowe strony, gdzie można pobrać materiały z gotową mapą reflection:
https://www.poliigon.com
https://3dtextures.me
https://www.sketchuptextureclub.com/
https://www.arroway-textures.ch
https://www.arroway-textures.ch/en

Kiedy masz jakiś materiał, ale nie masz do niego mapy Reflection tylko mapę Diffuse i mapę Bump, możesz użyć sobie mapy Bump również w miejsce mapy Reflection. Wtedy to co jest białe / jasne na mapie będzie tym elementem odbijającym światło.

Jeśli chcesz poczytać więcej na temat tworzenia i edytowania materiałów zajrzyj do podręcznika V-Ray do SketchUp dostępnego na naszej stronie.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *