Opublikowano 14 komentarzy

Tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje

Vray dla sketchup tekstura źle się renderuje

„Tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje.”

„Mam problem z Vrayem. Tekstura w niektórych miejscach mi się nie wyświetla. Kopiowałem ją z miejsc w których się dobrze wyświetla ale nadal nie działa. Jeszcze raz ją wstawiam i nic.”

„Vray pokazuje jak bedzie wygldąl materiał, ale po renderze nie wygląda tak jak na podglądzie, wygląda jak tekstura bez bumpu, displacementu itp.”

Płaszczyzny w programie SketchUp mają stronę przednią i stronę tylną, bądź jak kto woli lewą i prawą. Zazwyczaj strona przednia ma kolor biały, a tylna kolor niebieski. (Ustawienia w stylach SketchUp)

Vray dla sketchup tekstura źle się renderuje

Czemu od tego zacznam ten wpis? Bo jest to najczęstsza przyczyna problemów z renderowaniem tekstur w V-Ray dla SketchUp.

Jeśli:

  • zmieniasz rozmiar tekstury, a na renderze nic się nie zmienia
  • kolor lub połysk nie wychodzą takie jak na innych płaszczyznach z tym samym materiałem
  • nakładasz mapy i coś się źle renderuje
  • efekt na renderze jest zupełnie inny niż ten na podglądzie materiału w edytorze

To znak, że powinieneś sprawdzić, czy nie masz w modelu płaszczyzn obróconych tylną stroną.

Jak podejrzeć, czy mamy prawidłowe płaszczyzny kiedy już oteksturujemy model?

podgląd prawa lewa płaszczyzna sketchup

Widok (View)  —> Pasek narzędzi (Toolbars) —> Style (Styles) i wybierz styl monochromatyczny (monochrome)

Prawe i lewe strony , warto sprawdzać w czasie budowania sceny a szczególnie w przypadku występowania tego typu problemów. 

Co zrobić żeby odwrócić płaszczyznę na prawidłową stronę i naparawić błąd?

Zaznacz płaszczyznę jednym kliknięciem, prawym przycieskiem myszy otworzysz menu kontekstowe. Wybierz z niego „odwróć płaszczyzny” (Reverse Faces)

jak odwrócić płaszczyznę z lewej na prawą w sketchup

Kiedy w modelu masz wiele płaszczyzn tylnych, kliknij w jedną białą (analogicznie jak w przykładzie powyżej), ale zamiast wybrać „odwróć płaszczyzny” (Reverse Faces) wybierz „dostosuj płaszczyzny” (Orient Faces).

Jeśli tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje w Twoim projekcie to myślę, że ta prosta wskazówka pomogła Ci rozwiązać problem.

Jeśli nie to pisz do mnie śmiało!

Ciągłe rozwijanie się jest ważne – pobierz darmowy rozdział podręcznika V-Ray dla SketchUp

 

14 komentarzy do: “Tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje

  1. Hej, mam problem z tekstura która w trakcie renderu zmienia swoje ustawienia na standardowe np zmienilam kolor paneli na biale na modelu/ bryle, a ppdczas renderowania wraca do orginalnego brazowego koloru. Macie moze pomysl dlaczego tak sie dzieje? Pozdrawiam

    1. Cześć Gosia, wydaje mi się, że wiem o co chodzi, ale jeszcze dla pewności dopytam. Zmieniałaś kolor tekstury w SketchUp, czy nałożyłaś nowy materiał z VRay na model?

      1. Hej, mam taki sam problem. Ustawienia tekstury zmieniam w SketchUpie i te ustawienia nie wyświetlają mi się podczas renderu w Vray. Czy jest na to jakiś sposób?

        1. Asia a możesz podać przykład parametru jaki zmieniasz? Czy jest to np. kolor, czy przezroczystość?

          1. Zmieniam kolor tekstury na jaśniejszy, ale render tego nie pokazuje:)

          2. Zrobiłam szybkie video: https://youtu.be/4xTlcMynE2c Generalnie jeśli materiał ma teksturę, to zmieniając jej kolor w SketchUp nie zmieni się na renderze, ale możesz pokombinować suwakami zmiany koloru tekstury w Vray.

          3. Dziękuję!

  2. Hej. Mam podobny problem. Odbicie, bump wychodzi na renderze dobrze tylko displacementu po wrzuceniu mapy (displacement) i wyrenderowaniu nie widać kompletnie. Dodam, że na podglądzie jest on widoczny. Heeelp.

    1. Prawdopodobnie obiekt (geometria), na którą wrzucasz materiał nie jest zamkniętą grupą. Musi być obiektem solid, czyli nie może mieć jakiś dziur i niedorobień. Ściągnij sobie plugin solid inspector i sprawdź, czy nie ma błędów na tym obiekcie. Chyba, że np w ogóle wrzucasz to na coś co nie jest grupą to wtedy po prostu zgrupuj. Daj znać czy zadziałało 🙂

  3. Witam,
    Mam odwrotny problem, tekstury w Vray po renderze są widoczne natomiast podgląd i edycja tekstur w SketchUp jest niemożliwa. Wszystkie materiały wyświetlają się jako czarne… czy znacie ten problem i rozwiązanie? Niestety nie mogę nic znaleźć w internecie 🙁 Zaczynam już wariować proszę pomóżcie ;P

    1. Zastanawiam się, że może jakiś styl masz włączony jeśli rzeczywiście wszystko jest ciemne? Bo często lustro np. wyświetla się na czarno, ale to też można sobie zmienić w narzędiach sketchup. W Materials –> Edit i tam zmienić suwakiem kolor na jaśniejszy.

      1. A jak edycja jest niemożliwa to skopiuj wszystko co masz w pliku. Utwórz zupełnie nowy plik i wklej tam sobie. Mi w razie mega kryzysu to pomogło kilka razy.

  4. Mam pytanie trochę z innej beczki. 🙂 Mimo tego, że ustawiam teksturę za pomocą pozycjonowania, to i tak przy renderowaniu jest ona przesunięta w zupełnie inne miejsce. Byłabym wdzięczna za pomoc, pozdrawiam. 🙂

    1. Cześć Agata! Są dwie rzeczy, których bym spróbowała w tym przypadku. 1. Sprawdzić w stylu monochrome, czy powierzchnia nie jest na stronie, która powinna być „od środka” modelu. Zazwyczaj wyświetla się na niebiesko. 2. Jeśli obiekt jest grupą, rozbić go i zgrupować jeszcze raz. Ewentualnie najpierw sprawdzić na rozbitym, czy tekstura się układa dobrze.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *