Opublikowano Dodaj komentarz

Modelowanie tkanin w SketchUp – to proste!

render tkanina SketchUp Clothworks

Modelowanie tkanin w SketchUp czy to możliwe?

Kiedy znamy tylko podstawy SketchUp to wydaje nam się, że wymodelowanie w nim tkanin takich jak zasłonka, koc rzucony na kanapę, obrus na stole czy inna ciekawa tkanina jest poza naszym zasięgiem. Tymczasem okazuje się, że wcale nie musimy wstawiać w wizualizacje setny raz tej samej zasłonki ściągniętej z 3dwarehouse.com lub innego serwisu do pobierania modeli. Możemy za pomocą pluginu Clothworks stworzyć ją sobie sami w kilka minut. Dobrze wykonane tkaniny w naszym modelu znacznie poprawią realizm renderu.

Praca z plaginem Clothworks zmienia całkowicie spojrzenie na modelowanie tkanin w SketchUp, przypomina ona pracę z tkaninami w 3ds max.

Pobierz podręcznik VRay.

W 8 prostych krokach zasymulujemy sobie materiał narzucony na kulę w Sketchup:

1. Mamy w scenie obiekt, na który chcemy narzucić tkaninę – tutaj dla przykładu kula. Nad kulą rysujemy prostokąt o wymiarach planowanego materiału i tworzymy z niego grupę. W środku grupy na płaszczyźnie nadajemy „wiaderkiem” wybraną teksturę materiału.

2. Po wyjściu z grupy, zaznaczamy ją. Prawym przyciskiem myszy otwieramy menu kontekstowe, wybieramy ClothWorks i Make Cloth.

Clothworks Sketchup krok po kroku

3. W podobny sposób zaznaczamy obiekty, które będą nam kolidowały z materiałem. Czyli takie, które plugin musi uwzględnić przy symulacji. Przede wszystkim jeśli chcemy, żeby materiał ułożył nam się na kuli to musimy właśnie ją zaznaczyć jako Collider. Zaznaczamy kulę i klikamy Make Collider. To samo robimy z podłogą, żeby w razie gdyby tkanina sięgnęła do podłogi ładnie się na niej ułożyła a nie np. wbiłą się w nią.

Clothworks Sketchup krok po kroku

4. Żeby tkanina prawidłowo zadziałała, musimy jej geometrię podzielić na mniejsze części. W przeciwnym razie zadziała nam trochę jak kartka papieru. Troszę się wygnie, ale nie ułoży się jak materiał. Im mniejsze oczka, czyli większy podział prostokąta tym efekt symulacji będzie bardziej realistyczny. Ale za to symulacja będzie trwała dłużej.

  • Zaznaczamy prostokąt, klikamy prawym przyciskiem myszy, żeby zobaczyć menu kontekstowe.
  • Z menu kontekstowego wybieramy ClothWorks —> 1 Cloth —> Simple Grid

Clothworks Sketchup krok po kroku

  • Pojawi nam się okienku, w którym możemy wpisać wartość podziału. Ja wybrałam 10 cm.
  • Klikamy OK i podział jest już gotowy

Clothworks Sketchup krok po kroku

  • Jeśli chcielibyśmy podejrzeć jak wygląda podział naszego prostokąta, możemy włączyć ukrytą geometrię Widok —> Ukryta geometria.

Clothworks Sketchup krok po kroku

5. Kolejną ważną rzeczą, o której należy pamiętać to ustawienie tkaniny, tak żeby sama nie kolidowała ze sobą. Żeby jej geometria nie nie przecinała się sama ze sobą podczas symulacji.  W tym celu zaznaczamy prostokąt. Klikamy w Toggle UI. Pojawi nam się menu. Wybieramy zakładkę Object —> Cloth i na samym dole włączamy Self-Collide na On.

Clothworks Sketchup krok po kroku

6. Kiedy mamy już ustawione wszystkie parametry czas na rozpoczęcie symulacji. Klikamy w Toggle Play i czekamy na efekt.

Clothworks Sketchup krok po kroku

7. Na koniec jeśli już jesteśmy zadowoleni z efektu symulacji tkaniny, kilkamy w przycisk Stop.

Clothworks Sketchup krok po kroku

Modelowanie realistycznych tkanin w SketchUp nie dość, że jest możliwe to jeszcze jest banalnie proste. Przy pomocy pluginu ClothWorks może stworzyć wiele modeli, które ocieplą i urealistycznią wnętrze.

Zobacz też jak przyśpieszyć swoją pracę w SketchUp używając Skrótów Klawiaturowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *