
Kiedy przypominam sobie czasy gdy mój model mieszkania ważył prawie 300 MB to włos jeży mi się na głowie. Wyobraźcie sobie mnie siedzącą przed komputerem i marnującą czas przy każdej próbie obracania, ustawiania sceny, przełączania się między scenami, nie mówiąc już o samym modelowaniu. Był to pierwszy i ostatni model, z którym się tak umęczyłam. Miałam to szczęście, że kolega z pracy cierpliwie uczył mnie optymalizacji pracy w SketchUp za co jestem mu bardzo wdzięczna. Więc jeśli Ty masz problemy z wiecznie tnącym się modelem to mogę być dla Ciebie tą dobrą koleżanką i podzielić się wiedzą z optymalizacji modelowania.
Krótki przewodnik po tym co robić a czego nie robić, żeby nasz model hulał jak wariat.
Używaj opcji czyszczenia modelu, czyli Okno / Window —-> Informacje o modelu / Model Info —-> Statystyki / Statistics —-> Usuń nieużywane / Purge Unused. W ten sposób Twój model będzie lżejszy o wszystkie nieużywane komponenty, warstwy itp. Trzeba pamiętać, że SketchUp przetrzymuje w pamięci każdy ściągnięty i wstawiony do naszego modelu obiekt. Przez co plik może być przeciążony.
Nie wstawiaj bezpośrednio do swojego pliku modeli ściągniętych z 3d warehouse lub innych stron. Nie są one sprawdzane przez nikogo, czy akceptowane przy wrzucaniu. Otwórz je w osobnym pliku, sprawdź jaki mają rozmiar, jak wygląda geometria i ile mają warstw. Warto również przeczyścić taki ściągnięty plik. Warto również zoptymalizować ściągnięty model przy użyciu pluginu CleanUp, żeby przeczyścić geometrię. Niestety zdarzyła mi się sytuacja, kiedy tuż przed oddaniem projektu wstawiłam na szybko jakiś mebel ściągnięty z internetu i plik zaczął mi się tak zacinać, że nie mogłam nic zrobić. Jak się później okazało, ktoś utworzył model mebla, który był rozbity na kilkaset warstw. Liczba warstw (layers) ma wpływ na to jak szybko „chodzi” nam model.
Kiedy szukasz czegoś na 3d warehouse do pobrania warto zaznaczyć sobie opcję Sort by —-> Pupularity lub Most Liked wtedy na pierwszym miejscu pokażą nam się modele, które były najwięcej razy ściągnięte lub pobrane co zwiększa szanse, że są dobre.
Używaj komponentów kiedy tylko to możliwe. Jeśli wielokrotnie korzystasz z tego samego obiektu (na przykład drzwi lub krzesło), zrób z niego komponent, i używaj kopii tego komponentu. Kopie tego samego komponentu są lżejsze od wielu kopii pojedyńczego obiektu lub grupy. Ciekawym odkryciem było dla mnie to, że kiedy importujemy sobie plik DWG do SketchUp to bloki utworzone w tym pliku są domyślnie komponentami. Także jeśli przygotowujemy najpierw projekt w AutoCadzie warto o tym pamiętać i tworzyć bloki, które później mogą nam się przydać przy modelowaniu. Przykładowo kiedy mamy w projekcie wiele słupów i wiemy, że będą miały te same wymiary możemy „wypchnąć / wyciągnąć” tylko jeden z nich i automatycznie wszystkie inne też już będą gotowe za sprawą tego, że są komponentem.
Ukrywaj geometrię kiedy jej aktualnie nie używasz. Im więcej geometrii jest widoczne w modelu, tym wolniejsza będzie praca SketchUpa. Zaznaczasz obiekt i prawym przyciskiem myszy otwierasz menu kontekstowe, w którym jest pozycja Ukryj (Hide). Lub alternatywnie Edycja (Edit) —-> Ukryj (Hide) Żeby przywrócić ukryte obiekty również wchodzimy w Edycję i wybieramy Pokaż (Unhide) i wybieramy albo ostatni obiekt albo wszystko. Dobrą praktyką jest kontrolowanie widoczności geometrii warstwami. Na przykład, możesz grupować elementy takie jak drzewa i krzewy, meble lub samochody na oddzielnych warstwach a potem włączać i wyłączać ich widoczność.
I na koniec już takie oczywiste rzeczy jak: wyłączenie cieni (shadows) i mgły (fog) kiedy ich nie potrzebujemy. Te funcje bardzo spowalniają poruszanie się w modelu, szczególnie kiedy jest już bardziej rozbudowany. Dzieje się tak dlatego, że przy każdej zmianie widoku SketchUp na nowo musi sobie wygenerować cienie dopasowane do danego widoku. Inną oczywistą rzeczą jest wstawianie lekkich plików JPG, unikamy plików o zbyt dużych rozmiarach kiedy nie jest to niezbędne dla efektu w renderze, bo każdy wstawiony obraz obciąża nam model. Lepiej jest również wybierać pliki JPG niż np. pliki TIFF, gdyż te zazwyczaj mają większy rozmiar. Można również wyłączyć animację, przy przełączaniu się między scenami. Można to zrobić w Okno (Window) —-> Informacje o modelu (Model Info) —-> Animacja (Animation) i odznaczyć opcję przełączania się scen (enable scene transitions).
Jeśli ktoś z Was miałby jeszcze jakieś ciekawe rady dotyczące optymalizacji pracy w SketchUp to bardzo chciałabym je poznać 🙂
Ciągle kasuję nieużywane. W pliku znajduje sie tylko lazienka z kibelkiem, prysznicem ,bateriami a plik wazy mi 300mb, gdzie robię błąd? Korzystam z komponentow, grup. Jestem zalamana, bo sie slimaczy. Ile taki plik powinien miec srednio mb?
Warto usunąć podkład z Autocada jeśli był. Sprawdzić ile warstw (layers) ma plik. Tekstury w dużej rozdzielczości. Ja plik samej łazienki mam np. 93 MB, także sporo mniej.
Ty usuwasz, ale Sketchup pamięta. Wejdź w:
window—>model info—>statistics—>purge unused
o matulu… ja dopiero niedawo dowiedzialem sie o „purge unused”, a przed jego użyciem mój model miał ponad 2.2 GIGA!! teraz ma o 1 giga mniej. dopiero się ucze, a model to mój dom który chce wyremontować.
Jest jeszcze jedna opcja, która pomaga w funkcjonowaniu programu. Należy wyłączyć automatyczne zapisywanie pliku. Różnica jest ogromna, ale grozi to tym, że w przypadku zapominania o samodzielnym zapisywaniu programu można stracić sporą część pracy gdy dojdzie do jakiejś awari kompa czy też samego programu. Im większy plik tym dłużej trwa zapisywanie co u mnie zatrzymywało program na kilka minut i co kilka minut.