
Co to jest ta Globalna iluminacja (Global Illumination) i czy w ogóle jej potrzebujesz?
Globalna iluminacja w V-Ray dla SketchUp to zbiór pewnych algorytmów, których używa się w grafice 3D do kreowania realistycznego oświetlenia. Nazywa się ją inaczej Indirect Illumination , czyli niebezpośrdenim oświetleniem.
Niebezpośrednim dlatego, że poza tym, że algorytmy uwzględniają światło bezpośrednie to również obliczają światło odbite od innych powierzchni w scenie, co pozwala na uzyskanie wysokiego stopnia realizmu na renderze.
Jak wygląda render z wyłączoną funkcją Global Illumination (GI)?
W V-Ray dla SketchUp Globalna iluminacja ma kilka kombinacji do wyboru w ustawieniach. Są to różne silniki GI : Brute Force, Irradiance map i Light Cash.
Silniki te mogą różnić się: szbkością (czasem) renderu, poziomem detali lub poziomem szumów. Różnie też radzą sobie np. z mapą bump. Mogą wymagać dodatkowej pamięci lub mieć / nie mieć możliwości zapisu i wczytania przeliczonych ustawień.
Primary Rays: Brute Force
Secondary Rays: Light Cash
Czas renderu: 16 min 16 sPrimary Rays: Irradiance map
Secondary Rays: Light Cash
Czas renderu: 6 min 27 s
Primary Rays: Brute Force
Secondary Rays: None
Czas renderu: 29 min 37 sPrimary Rays: Irradiance map
Secondary Rays: Brute Force
Czas rederu: 14 min 14 s
Przy wyborze optymalnych dla siebie ustawień musisz zastanowić się, czy zależy Ci na szybkim czasie renderowania. Jeśli tak to najlepszą opcją wydaje się być Irradiance map + Light Cash. Efekty wydają się być tylko odrobinę gorsze niż przy wyborze innych parametrów, a czas renderowania jest znacznie krótszy.
Jeśli zależy Ci na bardzo dokładnych detalach to prawdopodobnie wybierzesz Brute Force + Light Cash lub Irradiance map + Brute Force.
Rendery z użyciem Brute Force są z reguły trochę ciemniejsze, niż przy użyciu Irradiance map.
Ciągłe rozwijanie się jest ważne – pobierz darmowy fragment podręcznika V-Ray dla SketchUp.