Opublikowano 1 komentarz

Konto sprzedawcy na Shutterstock, jak założyć?

konto na shutterstock

Zarabiaj pieniądze robiąc to co kochasz, tak brzmi hasło przewodnie Shutterstocka.

„Join Shutterstock’s global community of contributors and earn money doing what you love.” Jest to pierwsze zdanie jakie czytamy przy zakładaniu konta kontrybutora.

Ile można zarobić na sprzedaży zdjęć na Shutterstocku? To chyba najczęściej zadawane pytanie, tuż po nim jest co sprzedaje się najlepiej. Jednym z najlepiej zarabiających na Stockach ludzi jest Yuri Arcurs, którego miesięczna wypłata z Shutterstocka potrafiła sięgnąć 64.000 $. W tej chwili posiada już nawet własną stronę do sprzedaży zdjęć https://peopleimages.com/

Założenie konta jest bezpłatne, nie musimy inwestować niczego poza czasem, który jest potrzebny na założenie go. Jest to ok 5 minut roboty. Link do strony, gdzie można założyć konto kontrybutora: Shutterstock Contributor

Jak założyć konto i jakie dane musimy podać?

Po wejściu w link zostaniemy przekierowani do strony, gdzie klikamy „get started” lub „sign up”. Dane jakie są potrzebne nam sam początek do założenia konta to Imię i Nazwisko (wpisywane bez polskich znaków), login, adres e-mail i hasło. Zaznaczamy też, że mamy ukończone 18 lat.

Po potwierdzeniu maila, zostaniemy poproszeni o podanie adresu:

konto shutterstock

Po wypełnieniu adresu będziemy mogli już dodawać zdjęcia, czy grafiki do akceptacji naszego konta jako sprzedawcy. Kiedy ja zakładałam konto wymagany był też skan dowodu osobistego, ale w tej chwili nie jest on konieczny.

konto shutterstock zakładanie

Żebyśmy mogli sprzedawać i zarabiać musimy przejść pozytywną weryfikację dodanych przez nas zdjęć przez Shutterstock. Trwa ona raczej szybko, dzień lub dwa maksymalnie. Może być nawet kilka godzin.

Jak widać założenie konta jest szybkie i proste, a jak odpowiednio się zaangażujemy i popracujemy nad dodawanym kontentem to szybko może nam się rozkręcić sprzedaż. Mi pierwsza grafika sprzedała się po 2 tygodniach od założenia konta i od tamtej pory mam regularny dochód ze sprzedaży.

 

 

Opublikowano 4 komentarze

Model SketchUp zacina się, ratunku!

Jak przyśpieszyć działanie SketchUp

Kiedy przypominam sobie czasy gdy mój model mieszkania ważył prawie 300 MB to włos jeży mi się na głowie. Wyobraźcie sobie mnie siedzącą przed komputerem i marnującą czas przy każdej próbie obracania, ustawiania sceny, przełączania się między scenami, nie mówiąc już o samym modelowaniu. Był to pierwszy i ostatni model, z którym się tak umęczyłam.  Miałam to szczęście, że kolega z pracy cierpliwie uczył mnie optymalizacji pracy w SketchUp za co jestem mu bardzo wdzięczna. Więc jeśli Ty masz problemy z wiecznie tnącym się modelem to mogę być dla Ciebie tą dobrą koleżanką i podzielić się wiedzą z optymalizacji modelowania.

Krótki przewodnik po tym co robić a czego nie robić, żeby nasz model hulał jak wariat.

Używaj opcji czyszczenia modelu, czyli Okno / Window  —-> Informacje o modelu / Model Info —-> Statystyki / Statistics —-> Usuń nieużywane / Purge Unused. W ten sposób Twój model będzie lżejszy o wszystkie nieużywane komponenty, warstwy itp. Trzeba pamiętać, że SketchUp przetrzymuje w pamięci każdy ściągnięty i wstawiony do naszego modelu obiekt. Przez co plik może być przeciążony.

Nie wstawiaj bezpośrednio do swojego pliku modeli ściągniętych z 3d warehouse  lub innych stron. Nie są one sprawdzane przez nikogo, czy akceptowane przy wrzucaniu. Otwórz je w osobnym pliku, sprawdź jaki mają rozmiar, jak wygląda geometria i ile mają warstw. Warto również przeczyścić taki ściągnięty plik. Warto również zoptymalizować ściągnięty model przy użyciu pluginu CleanUp, żeby przeczyścić geometrię. Niestety zdarzyła mi się sytuacja, kiedy tuż przed oddaniem projektu wstawiłam na szybko jakiś mebel ściągnięty z internetu i plik zaczął mi się tak zacinać, że nie mogłam nic zrobić. Jak się później okazało, ktoś utworzył model mebla, który był rozbity na kilkaset warstw. Liczba warstw (layers) ma wpływ na to jak szybko „chodzi” nam model.

Kiedy szukasz czegoś na 3d warehouse do pobrania warto zaznaczyć sobie opcję Sort by —-> Pupularity lub Most Liked  wtedy na pierwszym miejscu pokażą nam się modele, które były najwięcej razy ściągnięte lub pobrane co zwiększa szanse, że są dobre.

Używaj komponentów kiedy tylko to możliwe.  Jeśli wielokrotnie korzystasz z tego samego obiektu (na przykład drzwi lub krzesło), zrób z niego komponent, i używaj kopii tego komponentu. Kopie tego samego komponentu są lżejsze od wielu kopii pojedyńczego obiektu lub grupy. Ciekawym odkryciem było dla mnie to, że kiedy importujemy sobie plik DWG do SketchUp to bloki utworzone w tym pliku są domyślnie komponentami. Także jeśli przygotowujemy najpierw projekt w AutoCadzie warto o tym pamiętać i tworzyć bloki, które później mogą nam się przydać przy modelowaniu. Przykładowo kiedy mamy w projekcie wiele słupów i wiemy, że będą miały te same wymiary możemy „wypchnąć / wyciągnąć” tylko jeden z nich i automatycznie wszystkie inne też już będą gotowe za sprawą tego, że są komponentem.

Ukrywaj geometrię kiedy jej aktualnie nie używasz. Im więcej geometrii jest widoczne w modelu, tym wolniejsza będzie praca SketchUpa. Zaznaczasz obiekt i prawym przyciskiem myszy otwierasz menu kontekstowe, w którym jest pozycja Ukryj (Hide). Lub alternatywnie Edycja (Edit)  —-> Ukryj (Hide) Żeby przywrócić ukryte obiekty również wchodzimy w Edycję i wybieramy Pokaż (Unhide) i wybieramy albo ostatni obiekt albo wszystko. Dobrą praktyką jest kontrolowanie widoczności geometrii warstwami. Na przykład, możesz grupować elementy takie jak drzewa i krzewy, meble lub samochody na oddzielnych warstwach a potem włączać i wyłączać ich widoczność.

I na koniec już takie oczywiste rzeczy jak: wyłączenie cieni (shadows) i mgły (fog) kiedy ich nie potrzebujemy. Te funcje bardzo spowalniają poruszanie się w modelu, szczególnie kiedy jest już bardziej rozbudowany. Dzieje się tak dlatego, że przy każdej zmianie widoku SketchUp na nowo musi sobie wygenerować cienie dopasowane do danego widoku. Inną oczywistą rzeczą jest wstawianie lekkich plików JPG, unikamy plików o zbyt dużych rozmiarach kiedy nie jest to niezbędne dla efektu w renderze, bo każdy wstawiony obraz obciąża nam model. Lepiej jest również wybierać pliki JPG niż np. pliki TIFF, gdyż te zazwyczaj mają większy rozmiar. Można również wyłączyć animację, przy przełączaniu się między scenami. Można to zrobić w Okno (Window)  —-> Informacje o modelu (Model Info)  —-> Animacja (Animation)  i odznaczyć opcję przełączania się scen (enable scene transitions).

Jeśli ktoś z Was miałby jeszcze jakieś ciekawe rady dotyczące optymalizacji pracy w SketchUp to bardzo chciałabym je poznać 🙂

Opublikowano Dodaj komentarz

Stoisko promocyjne – czym zaskoczyli nas wystawcy na WebSummit

stoisko promocyjne web summit 2018

W tym roku postanowiłem odwiedzić konferencję web summit i choć z zawodu nie jestem architektem, nie jedno stoisko promocyjne potrafiło mnie zaskoczyć.  Poniżej pozwolę sobie opisać te najciekawsze, a jak na ich tle wypadają Polskie firmy?

Stoisko promocyjne EDP

Jedym z ważniejszych celów targów czy konferencji takich jak web summit jest nawiązanie kontaktów z ludźmi. Najczęściej inwestorów ze startup’ami. Takie spotkanie kojarzy nam się z hasłem „elevator pitch”. I wokół tego hasła zbudowano stoisko firmy EDP, w którym była specjalna salka – będąca windą – w której miało się dokładnie minutę by przedstawić swój pomysł na biznes. Zresztą zobaczcie sami na firmie promocyjnym z tego wydarzenia.

Stoisko promocyjne CISCO

Czasem nie potrzeba wymyślnych instalacji by się wyróżnić. Stoisko promocyjne CISCO swoją architekturą, mimo swej prostoty i braku jakiś nadzwyczajnych pomysłów w pełni wyraża to czym jest ta firma. Jest ona jedną z najlepiej kojarzynych firm technologicznych. Przeszklone ściany i neonowe podświetlenia odrazu nasuwają nam na myśl nowoczesność. Przy czym dobry dobór tych instalacji pozwolił zachować elegancką formę.

 

Było także wiele innych ciekawych stoisk, jeśli któreś spodobało Ci się bardziej, daj znać o tym w komentarzu.

Czego się w takim stanowisku promocyjnym wystrzegać?

Na pewno rzeczy nie związanych z Twoją firmą. W tym roku prym wiodły stanowiska z VRem. Było stanowisko na którym mogłem zagrać w escape room w okularach VR…ale nie miało to związku z działalnością samej firmy, przez co wspomnienie gry w żaden sposób nie przypomina mi o samej firmie.

Co z tą Polską?

Niestety Polska na tle technologicznych gigantów wypadła raczej mizernie. Wiekszość stanowisko to prosta ścianka z logiem firmy i ktoś siędzący przy stoliku obok niej. Takie stanowiska przyciągały mniej uwagi, przez co wynajem takiego „boxa” (około 40 tys euro) prawdopodobnie się nie zwrócił. Jeżeli chcesz uniknąć takiego błędu w przyszłości w swojej firmie – zapraszam do kontaktu z dziewczynami z Arch Vis Studio, celem zrobienia projektu dopasowanego do Ciebie.

Opublikowano 1 komentarz

PODZIAŁ MIESZKANIA NA MNIEJSZE – JAK TO UGRYŹĆ?

Podział lokalu na mieszkania flip

Ostatnio zgłosili się do mnie inwestorzy, którzy planują robić tzw. flipy – szybkie kupno mieszkania, podział na mniejsze, remont oraz sprzedaż z zyskiem. Potrzebowali konsultacji z uprawnionym architektem. Chcieli dowiedzieć się ile czasu zajmie cały proces, na jakie miny mogę się natknąć oraz ile to może kosztować. Razem z koleżanką po fachu, Anną Popławską z planujwnetrze.pl  przygotowałyśmy szybkie podsumowanie procedury.

W poniższej tabeli przedstawiłam kolejne kroki i szacowany (bardzo optymistyczny!) czas ich wykonania. Wszystko zależy od charakterystyki obiektu. Tam gdzie jest znak zapytania przy określeniu czasu, zależy on od dynamiki osoby wydającej dane pozwolenie. Często pomagają tu znajomości lub ponaglanie najlepiej w formie pisemnej i osobistej. Budynek budynkowi nierówny, a opracowywanie projektu na istniejącej nieruchomości to praca na żywym organizmie:) W poniższych szacunkach celowo nie uwzględniam czasu na zrobienie samego projektu na pozwolenie na budowę, ponieważ zależy on od skomplikowania usługi.

KROK CZAS UWAGI
Inwentaryzacja obiektu 2-3tyg · Stan istniejący

· Propozycja nowych podziałów

· Ewent. ekspertyza techniczna od 2500zł

· Część opisowa

· Szczegółowy zakres przygotowania analizy znajdziecie na stronie Anny Popławskiej https://planujwnetrze.pl/oferta/(na samym dole)

Zaświadczenie starosty o samodzielności lokalu 7 dni od daty złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia · Opłata skarbowa 17zł

· 2 egzemplarze dokumentacji

· udowodnienie możliwości wydzielenia łazienki, kuchni, instalacji i doświetlenia każdego lokalu

 

Uchwała wspólnoty mieszkaniowej ? – brak terminu ustawowego · zgoda większości lokatorów

· podejmowane na zebraniu lub/i na drodze indywidualnego zbierania głosów przez Zarząd

Pozwolenie na Budowę Urząd powinien wydać pozwolenie w ciągu miesiąca od złożenia wniosku, a w sytuacjach bardziej skomplikowanych termin może wydłużyć się do 2 miesięcy (nie wlicza się w to czasu oczekiwania na konieczne uzgodnienia i uzupełnienia wniosku). Urzędy często podają, że na wydanie pozwolenia na budowę mają 65 dni, bo po takim czasie naliczana jest im kara za zwłokę (500 zł za dzień).

(Prawo Budowalne Art.35 pkt. 6)

· Projekt architektoniczno-budowlany

· W pozwoleniu na budowę urząd określa czy zmiana użytkowania lokalu jest dopuszczalna

· Możliwe uzgodnienia np. z rzeczoznawcą przeciwpożarowym, konserwatorem

· Projekt elektryczny

· Projekt wod-kan

· Projekt konstrukcyjny

· Inne

· Można przyspieszać np. przez decyzję o zatwierdzeniu projektu budowalnego (Prawo Budowalne Art.34 pkt. 4 i 4a)

Akt notarialny ? – Przy wszystkich dokumentach jeden dzień W umowie określa się:

· rodzaj, położenie i powierzchnię lokalu oraz pomieszczeń, które do niego przynależą

· wielkość udziałów przypadających właścicielom lokali w tzw. nieruchomości wspólnej

· można ustalić w niej też sposób zarządzania wspomnianą nieruchomością wspólną.

 

Wpis do księgi wieczystej ? – 3tyg – kilku miesięcy Możliwe opóźnienia:

· ustawa o zakazie propagowania komunizmu (…) z 2016r. zrobiła bałagan w nazewnictwie ulic i konieczność uaktualniania KW

· „nieczyste” księgi

· błędy w KW

Jest dużo do zrobienie. Dlatego warto się przygotować.

Oto czynności do sprawdzenia przez inwestora przed podjęciem powyższych kroków i zaangażowaniem architekta:

  • sprawdzenie co o obszarze, gdzie znajduje się nieruchomość mówi MPZP (Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego)
  • sprawdzenie nieruchomości w serwisie np. https://igeomap.pl
  • telefon do urzędu dzielnicy do Wydziału Architektury i Budownictwa z prośbą o zakres potrzebnej dokumentacji
  • istniejąca dokumentacja budynku
  • szacunek czy lokale będą mieć minimum 25m2 (Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie §94)
  • minimum wysokość 2,5m (Warunki techniczne(…) §72)
  • stan ksiąg wieczystych
  • zaświadczenie o stanie zameldowania lokalu
  • sposób ogrzewania lokalu

Celowo nie podaję tu również cen usług architekta, ponieważ zależy ona od nieruchomości. Możemy ją podać szacunkowo po przedstawieniu pierwszych danych. Koszt opinii, projektu może zatrzymać się w okolicach 2000zł a może dojść do kilkudziesięciu tysięcy złotych w przypadku pełnej obsługi urzędu, branżystów, a może nawet konserwatora zabytków.

Rola architekta może tutaj obejmować cały zakres tabeli (na zasadzie pełnomocnictwa) lub tylko tam, gdzie jest urzędowo wymagana (przygotowanie dokumentacji dla starosty oraz projektu na pozwolenie na budowę). W całym procesie inwestor spotka się z wieloma specjalistami i najlepiej, aby branżę budowlaną (projekt) koordynowała jedna osoba.

Na koniec: KAŻDA SYTUACJA JEST INNA I MOŻE WYMAGAĆ INNEGO ZAKRESU DOKUMENTACJI I PODEJŚCIA. Dlatego nie bierzcie tego, co tutaj napisałam jako świętej prawdy:) Projekt, a już w szczególności projekt podziału mieszkań to nie kupno swetra, tylko tak jak napisałam praca na żywym organizmie:) Poznajcie wszystkie szczegóły, wydobądźcie je od inwestora czy kogokolwiek innego i nie śpieszcie się z wyceną zanim nie znacie całego zakresu sytuacji, nawet jak jesteście naciskani. To dobrze zrobi i Wam i klientowi.

 

Opublikowano Dodaj komentarz

Materiał LUSTRO w V-Ray 3 dla SketchUp

Lustro vray sketchup .vrmat do pobrania

Materiał Lustro w V-Ray dla SketchUp

Lustereczko powiedz przecie kto robi najlepsze rendery na świecie?  Ten kto przykłada się do tworzenia realistycznych materiałów. Materiały i oświetlenie to 90% sukcesu kiedy chcemy uzyskać realistyczny efekt na wizualizacji.

Jak zrobić sobie lustro w V-Ray?

  1. Pobierz materiał w formacie .vrmat tutaj i załaduj sobie do V-Ray poprzez import w zakładce z materiałami.
  2. Utwórz zwykły materiał Generic i nadaj mu takie parametry:
  • Diffuse Color: czarny #000000
  • Reflection: biały #FFFFFF
  • Refraction: czarny #000000
  • Reflection Glossiness: 1
  • Refraction Glossiness: 1
  • IOR: 28
  • Fog Color: biały #FFFFFF

Nie znajdziesz lustra w bibliotece materiałów V-Ray dla SketchUp, ale jest ono tak proste do stworzenia, że nie stanowi to żadnego problemu.

Realistycznych renderów!

Opublikowano Dodaj komentarz

Mapa bump displacement i normal w V-Ray dla SketchUp.

To Render czy zdjęcie?

Fotorealizm jest jednym z najważniejszych celów jakie chcemy osiągnąć tworząc wizualizacje. Jedną z technik jakich można użyć żeby uzyskać realistyczny efekt jest tworzenie materiałów, które jak najwierniej będą odzwierciedlały rzeczywistość. Żeby tworzyć realistyczne materiały używamy map, czyli obrazów, które „mówią” komputerowi które części Twojego renderu powinny być np. wklęsłe lub wypukłe.

Zobacz podręcznik do V-Ray.

Bump ang.” a light blow or a jolting collision ” – lekkie uderzenie lub zderzenie

Bump map – mapa wypukłości to czarno biały obraz, którego używamy żeby uzyskać iluzję głębi. Dodanie mapy bump do materiału powoduje otrzymanie efektu niewielkich wypukłości. Wypukłości te otrzymujemy bez ingerencji w geometrię obiektu trójwymiarowego. Biały kolor będzie symulował wypukłości, natomiast czarny kolor będzie symulował wgłębienia.

Displacement – the action of moving something from its place or position – czynność przesuwania czegoś.

Displacement map – mapa “przesunięć”. Mapa displacement jest podobna do mapy bump. Używa ona czerni i bieli żeby poinformować komputer jak i gdzie przesunąć powierzchnię. Kolor biały – podnosi geometrię do góry (reprezentuje
maksymalną wysokość) , natomiast kolor czarny – obniża goemetrię w dół (reprezentuje minimalną wysokość). Czyli to co białe będzie wypukłe, a to co czarne będzie wklęsłe.

Jaka jest róznica miedzy mapą bump a displacement?

Mapa bump zmienia tylko to jaki wpływ ma światło na powierzchnię materiału i daje iluzję trójwymiarowości. Natomiast mapa displacement ma rzeczywisty wpływ na geometrię powierzchni. Czyli mapy bump użyjemy tam, gdzie chcemy uzyskać fakturę na powierzchni, a mapę displacement tam, gdzie chcemy uzyskać wypukłość bądź wklęsłość.

Poniżej przykład, w którym ta sama grafika została używa jako mapa displacement i jako mapa bump. Wyraźnie widać, różnice w działaniu tych dwóch map.

V-Ray Normal map

Mapa Normal jest w swoim działaniu podobna do bump map i dodajemy ja dokładnie w tym samym
miejscu, zamiennie z mapą bump. Róznica między tymi dwoma mapami jest taka, że mapa bump używa
czerni i bieli, natomiast mapa normal jest stworzona w wartosciach RGB. Efekt jaki uzyskujemy na
materiale będzie bardzo zbliżony.

Sposób działania map na przykładach

mapa diffuse
Render bez użycia map bump, normal i displacement jest „płaski”. Powierzchniom brakuje detalu.
mapa displacement
Mapa displacement wyraźnie pokazuje nierówność cegieł, podział na płytki i chropowatość kuli. Zniekształceniu uległy również krawędzie obiektów.
Mapa bump działanie
Mapa bump pięknie oddaje fakturę materiału, ale ponieważ nie ma wpływu na geometrię obiektu, to możemy zobaczyć, że krawędzie obiektów są nienaturalnie ostre, jakby były narysowane od linijki.

Skąd możesz pobrać materiały z mapami bump (normal) i displacement ?

Opublikowano Dodaj komentarz

SketchUp skróty klawiaturowe

sketchup skróty klawiaturowe

SketchUp Pro to cudowny program do tworzenia szybkich wizualizacji.  Najlepiej używa mi się go przy małych projektach. Żeby szybciej pracować stworzyłam zbiór skrótów klawiaturowych.

Wybrałam wszystkie, który powinny być domyślnie w programie. W SketchUp ‚ie istnieje możliwość stworzenia własnych skrótów, ale ja postanowiłam korzystać z tych stworzonych przez producenta. Żeby łatwiej je zapamiętać dodałam też ich angielskie nazwy, od których utworzone są skróty.

Poniżej kilka wybranych przykładów:

  • wypełnienie kolorem / paint bucket – B
  • linia / line – L
  • prostokąt / rectangle – R
  • okrąg / circle – C
  • przesuń / move – M

SketchUp skróty klawiaturowe – wersja do pobrania i wydrukowania na formacie A4. Enjoy!

sketchup pro 2018 skróty klawiatura a4 druk

Pobierz podręcznik V-Ray do SketchUp

Opublikowano Dodaj komentarz

AutoCAD eTransmit

Etransmit package

Komenda eTransmit pomaga Architektom przesyłać rysunki wraz ze wszystkimi plikami zawartymi w środku. Takimi jak na przykład podkłady w formacie jpg. Jest to dobra praktyka kiedy z kimś współpracujemy.

Jak to zrobić w kilku krokach:

  1. W AutoCadzie wybieramy File —> eTransmit…

eTransmit autocad instrukcja

2. Wyskoczy nam okienko, że musimy zapisać plik, więc klikamy OK

eTransmit autocad instrukcja

3. Klikamy Zapisz/Save

eTransmit autocad instrukcja

4. Wyskoczy nam okienko Create Transmittal, klikamy OK

eTransmit autocad instrukcja

5. Klikamy Save/Zapisz i gotowe! Plik zapisze się w wybranym przez nas folderze.

eTransmit autocad instrukcja

Tak właśnie w prosty sposób możemy przesłać rysunki z AutoCAD’a z zawartymi w nich w środku jpg’ami lub innymi plikami referencyjnymi.

Opublikowano 3 komentarze

Jak dodać render wnętrza na Shutterstock

Shutterstock 3d rendering property release form

Jednym z moich ulubionych i bardzo satysfakcjonujących zajęć poza regularnym czasem pracy jest szukanie i testowanie pasywnych form zarabiania.

Do takich poszukiwań zachęcił mnie Podacast Michała Szafrańskiego i jego książka Fiansowy Ninja. Pierwszą i póki co najbardziej udaną moją współpracą jest sprzedawanie grafik na Shutterstock ‚u. Mam dużą satysfakcję z tego, że raz wykonana grafika sprzedaje się wiele razy i właściwie od momentu kiedy zostanie zaakceptowana może sprzedawać się bez dalszego mojego wysiłku regularnie przez wiele, wiele lat. Moje obrazy można zobaczyć o tutaj: Agnieszka van der Esch Shutterstock Contributor

Początkowo jako współpracownik (contributor) Shutterstock ‚a dodawałam głównie grafiki wektorowe, później podjęłam temat renderów i tu napotkałam się na drobną przeszkodę kiedy chciałam opublikować render wnętrza. Okazuje się, że rendery rzeczy, produktów, mock-up’y można dodawać bez problemu, ale przy publikowaniu wizualizacji wnętrz należy wypełnić i załączyć tzw. Umowę o udostępnianie obrazów majątku (Property Release). Nigdzie w sieci nie znalazłam jak dokładnie powinno zostać ono wypełnione w przypadku renderów wnętrz, więc metodą prób i błędów wypełniałam, skanowałam i załączałam. Aż do momentu sukcesu i akceptacji.

Komunikat po odrzuceniu grafiki wyglądał u mnie tak: „Brak zgody na wykorzystanie zdjęć 3D wnętrza. Do tego zgłoszenia wymagana jest zgoda na wykorzystanie zdjęć 3D wnętrza, której nie otrzymaliśmy. Potrzebujemy zgody na wykorzystanie zdjęć nieruchomości wraz z nazwą używanego programu 3D i nazwą licencji na oprogramowanie.”

Żeby oszczędzić Wam tej drogi postanowiłam podzielić się swoją wiedzą na ten temat i pokazać mój poprawnie wypełniony formularz przyjęty przez Shutterstock.

Okazuje się, że z całego tego formularza wystarczy wypełnić 3 pola:

  1. ” Właściciel ” (” Owner „) czyli Wasze imię i nazwisko, u mnie Agnieszka van der Esch
  2. ” Majątek ” (” the ‚Property’ „) czyli tytuł grafiki np. 3D interior rendering
  3. ” Opis majątku ” ( ” Description of Property ” ) gdzie trzeba podać nazwę oprogramowania które zostało użyte do wykonania grafiki, chodzi tu o programy do modelowania i renderowania. Czyli w moim przypadku Sketchup Pro 2018 Commercial / Windows-Mac / Single-user , V-ray 3 for Sketchup Workstation Commercial Windows-Mac

Property release interior 3d rendering illustration

Taką ” Umowę o udostępnianie obrazów majątku ” (Property Release) załącza się przy Zatwierdzaniu ( Submit ) dodawanej grafiki.

Shutterstock UMOWA O UDOSTĘPNIENIE OBRAZÓW MAJĄTKU (PROPERTY RELEASE)

Shutterstock UMOWA O UDOSTĘPNIENIE OBRAZÓW MAJĄTKU (PROPERTY RELEASE)

Jeszcze jedna cenna uwaga przy dodawaniu renderów na Shutterstock jest taka, że w opisie (Description) oraz w słowach kluczowych ( Keywords) muszą znaleźć się słowa 3d rendering lub illustration, 3d, visualisation. Słowa które wyraźnie dają znać, że nie jest to zdjęcie.

Zarejestrować się i sprzedawać grafiki można o tu: Shutterstock Contributor

Dla mnie jest to wykorzystywanie pasji i zainteresowań do zarabiania w mądry sposób. Taka praca dodatkowa poza „etatem” daje dużo radości, szczególnie jak widzi się, że garfiki się sprzedają. Nie wszystkie tak samo często, niektóre pierwszy raz dopiero po dłuższym czasie. Ciekawa jest też obserwacja co sprzedaje się lepiej, a co gorzej i wyciąganie wniosków.