Opublikowano 2 komentarze

Metodologia Agile w projekcie architektonicznym

agile

Jako programista często używałem metod „Agile” w swoich projektach. Jestem nimi wręcz zachwycony, przez co ciężko mi uwierzyć, że nikt z nich nie korzysta w innych branżach. Dziś spróbuję się zastanowić, jak użycie metod agile sprawdzi się w biurze architektonicznym.

Ale czym metody Agile, inaczej zwane zwinnymi są? W skrócie są to metody zarządzania projektem zgodne z wartościami podanymi w manifeście Agile. I mimo, że powstał on w środowisku programistyczny, śmiało je można stosować w innych firmach. Te wartości mają na celu skupić się na ludzkich interakcjach w projektowaniu (gdzie narzędzia do komunikacji są tylko ułatwieniem, a nie celem samym w sobie). Produkt dostarczony ma być funkcjonalny zamiast opisany toną niepotrzebnej dokumentacji. Klient ma być naszym przyjacielem, a nie kimś z kim tylko wymieniamy się umowami. No i na koniec, zespół musi być przygotowany na zmiany w założeniach projektu.

Czym jest Agile?

W praktyce często sprowadza się do podzielenia całego projektu na etapy. Gdzie w pierwszym etapie, firma próbuje dostarczyć jakąś najprostszą wersję aplikacji – ale już dającą jakąś podstawową funkcjonalność. I dopiero później dodaje się takiej aplikacje nowe funkcje, bądź modyfikuje się już istniejące.

Agile w architekturze.

Ale pewnie zaraz dużo z was zauważy, że w Architekturze nie można rozpocząć budowy przed skończeniem projektu? No Nie. Ale można zadbać o to by wymiana informacji w zespole była możliwie łatwa. I by projektanci na każdym etapie tworzenia, mieli pełen feedback od reszty zespołu ( i co ważniejsze klienta) co dobrze zrobili a nad czym powinni jeszcze popracować. Jak tego dokonać? świetnie to opisano w książce Kreatywność S.A.
Książka ta, opisuje kulisy powstania Pixara i tego jak twórcy tej firmy dbali o fajne warunki pracy w zespole. I choć twórcy Pixara pewnie nawet nie znali słowa Agile (nie pada ono w książce w kontekście metodologii pracy) – To poprostu to robili. Co jest najlepszym dowodem na to, że zwinnym można być także poza IT.

Opublikowano Dodaj komentarz

SketchUp 2019 co nowego i czy warto od razu go instalować?

SketchUp 2019

Twórcy SketchUp 2019 poza tym, że tak jak ja kochają kawę i swoją pracę to zapewniają nas, że nowa wersja jest szybsza i potężniejsza niż kiedykolwiek. Już sam ten argument wystarcza mi, żeby zainstalować SketchUp 2019.

Ale idąc po rozum do głowy doszłam do wniosku, że może warto poczekać chwilę ponieważ jest to moje środowisko codziennej pracy. Dlaczego warto poczekać? Ponieważ nie mam pewności, że wszystkie pluginy, których używam będą od razu z miejsca kompatybilne z najnowszym SketchUpem.
Lepiej spokojnie dokończyć swoje obecne projekty i upewnić się, że pluginy, których używamy będą nam działały na najnowszej wersji.


Poza tym, że SketchUp 2019 jest szybszy i bardziej wydajny to wprowadził kilka długo wyczekiwanych udogodnień:

  • różne rodzaje lini, czyli np. linia przerywana, kreskowana
  • narzędzie miarka po najechaniu na krawędź pokaże nam jej długość, a po najechaniu na płaszczyznę pokaże jej powierzchnię.
  • lepsza współpraca między SketchUp, a LayOut oraz usprawnienia w pracy w samym LayOucie

3D Warehouse

Razem z aktualizacją SketchUp pojawiły się zmiany w 3D Warehouse. Można teraz wybierać różne kategorie i w nich wyszukiwać już konkretne hasła. Są to kategorie takie jak: Architektura, Sztuka, Zwierzęta, Projekty wnętrz, Meble i wiele innych. Myślę, że dzięki tym kategoriom będę spędzać mniej czasu na poszukiwaniu modeli.


SketchUp Viewer AR/VR

O możliwościach SketchUp Viewer AR/VR napiszę oddzielnego posta. Testowałam na iPadzie aplikację, ale w poprzedniej wersji.


Update Luty 2019: Uwaga jeśli posiadacie licencję na V-Ray 3.6 i zrobicie Update SketchUp do wersji 2019 to niestety Wasz V-Ray 3.6 nie będzie na nim działał. Trzeba wykupić wtedy Upgrade do V-Ray Next, który kosztuje około 1500 zł.

Ja się skupiłam na najważniejszych zmianach dla mnie. Do poczytania więcej na SketchUp blog.


Używasz V-Ray 3.6 ? Pobierz darmowy rozdział E-booka z ustawieniami!

Opublikowano Dodaj komentarz

Globalna iluminacja w V-Ray dla SketchUp – ustawienia

Globalna iluminacja w V-Ray dla SketchUp

Co to jest ta Globalna iluminacja (Global Illumination) i czy w ogóle jej potrzebujesz?

Globalna iluminacja w V-Ray dla SketchUp to zbiór pewnych algorytmów, których używa się w grafice 3D do kreowania realistycznego oświetlenia. Nazywa się ją inaczej Indirect Illumination , czyli niebezpośrdenim oświetleniem.

Niebezpośrednim dlatego, że poza tym, że algorytmy uwzględniają światło bezpośrednie to również obliczają światło odbite od innych powierzchni w scenie, co pozwala na uzyskanie wysokiego stopnia realizmu na renderze.

Jak wygląda render z wyłączoną funkcją Global Illumination (GI)?



W V-Ray dla SketchUp Globalna iluminacja ma kilka kombinacji do wyboru w ustawieniach. Są to różne silniki GI : Brute Force, Irradiance map i Light Cash.

Silniki te mogą różnić się: szbkością (czasem) renderu, poziomem detali lub poziomem szumów. Różnie też radzą sobie np. z mapą bump. Mogą wymagać dodatkowej pamięci lub mieć / nie mieć możliwości zapisu i wczytania przeliczonych ustawień.

Przy wyborze optymalnych dla siebie ustawień musisz zastanowić się, czy zależy Ci na szybkim czasie renderowania. Jeśli tak to najlepszą opcją wydaje się być Irradiance map + Light Cash. Efekty wydają się być tylko odrobinę gorsze niż przy wyborze innych parametrów, a czas renderowania jest znacznie krótszy.

Jeśli zależy Ci na bardzo dokładnych detalach to prawdopodobnie wybierzesz Brute Force + Light Cash lub Irradiance map + Brute Force.

Rendery z użyciem Brute Force są z reguły trochę ciemniejsze, niż przy użyciu Irradiance map.

Ciągłe rozwijanie się jest ważne – pobierz darmowy fragment podręcznika V-Ray dla SketchUp.

Opublikowano Dodaj komentarz

Okrąg, koło w SketchUp jest zbyt kanciaste?

koło w sketchup jest zbyt kanciaste

Narysowanie okręgu w SketchUp to bułka z masłem. Ale czy spotałeś się kiedyś z sytuacją, że na wizualizacji to koło wygląda na zbyt kanciaste?

Właściwie nie wygląda jak koło, tylko jak wielokąt, krawędzie nie przechodzą płynnie tylko wyraźnie widać gdzie się ze sobą łączą.

Okrąg w SketchUp ma domyślną liczbę segmentów – 24 .  Jest to za mało, żeby krawędź koła była gładka. 


Co zrobić kiedy koło w SketchUp jest zbyt kanciaste?

Muszisz wpisać większą liczbę segmentów – na przykład 100

Okazuje się, że o liczbę segmentów musisz wpisać w okienko VCB przed rozpoczęciem rysowania koła. Czyli wybierasz narzędzie koło, wpisujesz liczbę segmentów np. 100 i dopiero rysujesz koło.

Jeśli nie wiesz jak wpisać liczbę segmentów w okienko VCB to obejrzyj to video:



Pobierz darmowy rozdział podręcznika V-Ray dla SketchUp

Opublikowano Dodaj komentarz

Firmowa biblioteka

firmaowa biblioteka podręcznik vray

Chcemy szerzyć wiedzę w naszej firmie! A nic tak nie zachęci naszego zespołu jak wspólna wymiana książek. Jak taką wymianę osiągnąć na dużą skalę? Przeczytaj poniżej.

No dobra! Ale właściwie po co nam ta wiedza? Żeby pracowało nam się poprostu łatwiej. Większa wiedza, przekłada się na lepsze wyniki. A wyniki pracy poprostu motywują zespół.

Skoro jest już wręcz dla nas oczywistym, czemu chcemy by nas zespół się rozwijał, warto się zastanowić jak to osiągnąć.

Metod jest kilka, jak wysłanie zespołu na szkolenia, kupienie dla nich kursów, wyjazdy na konferencje – niestety wszystkie mają wadę, wymagają wydania często dużych pieniędzy, a nierzadko zgody szefa(no bo na konferencje trzeba mieć wolny dzień). Rozwiązanie? Firmowa Biblioteka!

Taka firmowa biblioteka, jak już raz się zainicjuje daje benefity cały czas. Członkowie zespołu nierzadko przyniosą własne książki by się pochwalić tym co już przeczytali. Między kolejnymi pracownikami potrafi powstać pewien rodzaj konkurencji…kto przeczytał więcej pozycji.

W mojej branży, IT samokształcenie to podstawa. Ciągły dostęp do książek, tylko zachętca do takich działań.

No dobra, ale wiele osób powie, że książki zajmują dużo miejca. Nic bardziej mylnego…a przynajmniej w XXI wieku. Gdzie można używać już różnych formatów e-bookow. Wystarczy skrawek miejsca w sieci gdzie można je współdzielić. Tylko pamiętaj, by było to zgodne z licencjami tych książek – tak więc nie udostępniaj ich publicznie dla całego świata. Tylko dla firmy.

Jeśli w kompetencjach Twojej firmy leży korzystanie z v-ray. Gorąco zachęcam do umieszczenia poniższej książki w waszej firmowej bibliotece.

Opublikowano 14 komentarzy

Tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje

Vray dla sketchup tekstura źle się renderuje

„Tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje.”

„Mam problem z Vrayem. Tekstura w niektórych miejscach mi się nie wyświetla. Kopiowałem ją z miejsc w których się dobrze wyświetla ale nadal nie działa. Jeszcze raz ją wstawiam i nic.”

„Vray pokazuje jak bedzie wygldąl materiał, ale po renderze nie wygląda tak jak na podglądzie, wygląda jak tekstura bez bumpu, displacementu itp.”

Płaszczyzny w programie SketchUp mają stronę przednią i stronę tylną, bądź jak kto woli lewą i prawą. Zazwyczaj strona przednia ma kolor biały, a tylna kolor niebieski. (Ustawienia w stylach SketchUp)

Vray dla sketchup tekstura źle się renderuje

Czemu od tego zacznam ten wpis? Bo jest to najczęstsza przyczyna problemów z renderowaniem tekstur w V-Ray dla SketchUp.

Jeśli:

  • zmieniasz rozmiar tekstury, a na renderze nic się nie zmienia
  • kolor lub połysk nie wychodzą takie jak na innych płaszczyznach z tym samym materiałem
  • nakładasz mapy i coś się źle renderuje
  • efekt na renderze jest zupełnie inny niż ten na podglądzie materiału w edytorze

To znak, że powinieneś sprawdzić, czy nie masz w modelu płaszczyzn obróconych tylną stroną.

Jak podejrzeć, czy mamy prawidłowe płaszczyzny kiedy już oteksturujemy model?

podgląd prawa lewa płaszczyzna sketchup

Widok (View)  —> Pasek narzędzi (Toolbars) —> Style (Styles) i wybierz styl monochromatyczny (monochrome)

Prawe i lewe strony , warto sprawdzać w czasie budowania sceny a szczególnie w przypadku występowania tego typu problemów. 

Co zrobić żeby odwrócić płaszczyznę na prawidłową stronę i naparawić błąd?

Zaznacz płaszczyznę jednym kliknięciem, prawym przycieskiem myszy otworzysz menu kontekstowe. Wybierz z niego „odwróć płaszczyzny” (Reverse Faces)

jak odwrócić płaszczyznę z lewej na prawą w sketchup

Kiedy w modelu masz wiele płaszczyzn tylnych, kliknij w jedną białą (analogicznie jak w przykładzie powyżej), ale zamiast wybrać „odwróć płaszczyzny” (Reverse Faces) wybierz „dostosuj płaszczyzny” (Orient Faces).

Jeśli tekstura w Vray dla SketchUp źle się renderuje w Twoim projekcie to myślę, że ta prosta wskazówka pomogła Ci rozwiązać problem.

Jeśli nie to pisz do mnie śmiało!

Ciągłe rozwijanie się jest ważne – pobierz darmowy rozdział podręcznika V-Ray dla SketchUp

 

Opublikowano Dodaj komentarz

Światła VRay – Oświetlanie sceny w V-Ray dla SketchUp

światla Vray dla SketchUp

Właściwie użycie Światła w VRay może zmienić render z efektu FUJ na efekt WOW.

“Sztuczne” oświetlenie w programie V-Ray daje nam możliwość imitowania lamp, kinkietów lub innych obiektów świecących. Możemy również doświetlać nim scenę kiedy oświetlenie “dzienne” jest niewystarczające lub gdy chcemy stworzyć render nocny.

Kluczem do stworzenia fotorealistycznej wizualizacji jest użycie wielu rodzai V-Ray Lights i stworzenie bardziej złożonego systemu oświetlenia. Użyj różnych form, lokalizacji, intensywności i kolorów świateł.

Program V-Ray dla SketchUp oferuje nam 7 rodzai sztucznego oświetlenia: Rectangle Light, Sphere Light, Spot Light, IES Light, Omni Light, Dome Light i Mesh Light.

Światła VRay dla SketchUp

Gdzie je znaleźć i jak ich użyć?

  • Światła VRay pojawiają nam się na pasku z narzędziami po zainsatlowaniu programu VRay, pasek narzędzi nazywa się “V-Ray Lights”.
  • Aby wstawić światło w scenę klikamy na wybraną ikonę, przy kursorze pojawi nam się mały fioletowy znacznik. Klikamy w miejsce gdzie chcemy wstawić światło i wstawia nam się ono w scenie.
  • Żeby zmieniać ustawienia wstawionego już światła musimy wejść w Asset Editor i wybrać zakładkę z żarówką, gdzie znajduje się lista wstawionych przez nas świateł.

Światła Vray dla Sketchup Asset Editor ustawienia

Rectangle Light

ikona vray rectangle light

Rectangle light  Vray dla SketchUp

światło rectangle light vray

V-Ray Rectangle Light lub inaczej V-Ray Plane Light jest to światło w kształcie prostokąta lub elipsy. Rysujemy je dokładnie tak jakbyśmy rysowali prostokąt w SketchUp, ale używając narzędzia Rectangle Light. Możesz używać go do doświetlania sceny (światło pomocnicze do V-Ray Sun), jako listywy LED lub w oprawach. Pomyśl o tym świetle jak o święcącym panelu, im większy panel tym więcej światła emituje.

Istotne znacznie w V-Ray dla SketchUp ma prawa (zewnętrzna, biała) i lewa (wewnętrzna, niebieska) strona płaszczyzny po narysowaniu światła. Świeci ono “prawą” stroną narysowanej płaszczyzny. Wyjątkiem jest kiedy zaznaczymy opcję doublesided, wtedy świecą obie strony prostokąta.

światło prostokątne vray rectangle light

 Sphere Light

ikona światło kuliste vray sphere light

światła vray sphere light    światła vray sphere light

V-Ray Sphere Light jest to światło w kształcie kuli. Jest ono wykorzystywane do symulacji źródeł światła punktowego, takich jak np. żarówki, żyrandole, świece, światełka świąteczne, oświetlenie ogrodowe lub sygnalizacja świetlna.

Kula może być skalowana do dowolnego rozmiaru i emituje światło na zewnątrz we wszystkich kierunkach. Tak samo jak w przypadku Rectangle Light możesz ją ukryć (zaznaczyć opcję „invisible”) i zobaczysz wtedy tylko samo emitowane światło bez kształtu kuli.

światła vray kula sphere light ustawienia

 Spot Light

ikona vray światła spot light

vray światła spot light

vray światła spot light

V-Ray Spot Light jest to światło punktowe (reflektor punktowy). Najłatwiej porównać go ze światłem scenicznym, które oświetla mały obszar, np. pierwszoplanowego aktora na tle scenografii.

Światło to ma bardzo wąski promień padania – nie oświetla otoczenia w takim stopniu jak robiły to rozproszone: Rectangle i Sphere Light. Wielkość oświetlanego pola, rozmycie krawędzi światła i cienia możemy kontrolować przy pomocy parametrów pomocniczych. Będą to m.in. Cone Angle, Penumbra Angle i Shadow Radious.

światła vray spot light ustawienia

vray spot light penumbra angle

vray penumbra angle shadow radious jak ustawić

Cone Angle – A – jest to kąt rozwarcia stożka światła. Zwiększając kąt, zwiększamy oświetlany obszar.

Penumbra Angle – B – Określa kąt, przy którym światło zaczyna przechodzić z pełnej siły do braku oświetlenia. Po ustawieniu na 0, nie ma przejścia, a światło wytwarza ostrą krawędź. (Tak jak na renderze powyżej)

Im większa będzie wartość Cone Angle i Penumbra Angle, tym większy będzie też oświetlany obszar i bardziej rozmyta krawędź światła oraz cienia. Odpowiednie ustawienia Penumbra Angle (np. 15 stopni) oraz Shadow Radious (np. 4) dadzą nam realistyczny efekt. Światło Vray Spot Light dobrze prezentuje się w oprawach, takich jak przedstawione na renderze, w lampkach na biurko i jako światła sceniczne.

IES Light

ikona vray ies light

światła vray SketchUp IES Light

światła vray IES Light

V-Ray IES Light jest to światło, które w odróżnieniu od innych wymaga załadowania zewnętrznego pliku w formacie .ies Kiedy klikniemy w ikonę IES, otworzy nam się okno do wyboru pliku do załadowania.

IES Light wykorzystuje przygotowany wcześniej profil oświetleniowy. Ma ono bardziej charakter estetyczny, niż doświetlający scenę. Wiele firm opraw oświetleniowych udostępnia pliki .ies na swoich stronach. Stąd, dzięki użyciu IES Light możesz wiernie odwzorować charakter lampy: kształt wiązki światła i kąt jej padania i co najważniejsze nie musisz sam tego ustawiać, wystarczy, że załadujesz plik od producenta oświetlenia.

Przykładowe linki do ściągnięcia plików IES: największy zbiór plików IES, firma Artemide

światła vray ies light ustawienia

Omni Light

ikona światła vray omni light ustawienia

omni light sketchup vray światła

światła vray omni light sketchup

V-Ray Omni Light to świecący punkt, podobny trochę do Sphere Light, ale nie jest świecącą kulą, tylko światłem, które rozchodzi się od jednego punktu. Możesz użyć go jako żarówkę w lampie jak na przykładzie.

Ponieważ jest ono światłem globalnym, przystosowanym to imitowania światła słonecznego możesz go również użyć do doświetlania. Wraz z wzrostem ogległości od źródła światła traci swoją moc.

Ważnym parametrem w tym typie światła jest Shadow Radius, kiedy jest ustawiony na 0 da nam ostre krawędzie światła. Kiedy ustawimy go np. na 2 uzyskamy delikatniejsze, bardziej rozmyte krawędzie jak na przykładzie po prawej stronie.

vray sketchup omni light ustawienia

 Dome Light

ikony vray sketchup dome light

vray sketchup dome light ustawienia

vray sketchup dome light ustawienia

V-Ray Dome Light możesz użyć do odwzorowania złożonego środowiska ze zdjęć w formatach .hdr. Tak przygotowane panoramy możesz wykorzystać do stworzenia realistycznego otoczenia, które wpływa na scenę pod względem intensywności światła, koloru otoczenia, odbić i tła. Może to być las, wnętrze garażu, miasto lub inne w ten sposób przygotowane otoczenie.

Światło Dome Light dodajemy na zewnątrz pomieszczenia, może być wstawione w dowolne miejsce na zewnątrz i mieć dowolny rozmiar. Do światła załączamy plik w formacie .hdr, czyli mapę HDRI. Tutaj można ściągnąć darmowe mapy HDRI.

światła vray sketchup dome light ustawienia

vray sketchup dome light ustawienia

 Mesh Light

ikona vray sketchup mesh light

vray sketchup mesh light ustawienia

Ikonka Mesh Light domyślnie jest wyszarzona. Żeby użyć tego typu światła musimy najpierw mieć wymodelowany obiekt, który jest grupą. Po zaznaczeniu w SketchUp grupy ikonka Mesh Light podświetli nam się na ten sam kolor co reszta ikon świateł i po kliknięciu w nią obiekt zamienia się w świecącą geometrię.

vray sketchup światła mesh light ustawienia

Kiedy znasz już wszystkie rodzaje świateł i ich podstawowe ustawienia, postaraj się dobrze wykorzystać je w swoim projekcie i osiągnąć efekt WOW w swojej wizualizacji. 

Opublikowano Dodaj komentarz

Remont dachu w domu jednorodzinnym

Zgłosili się do nas klienci ze zleceniem na przebudowę domu. Kilka wymian mailowych i telefonów – okazało się, że chodzi o zmianę konstrukcji dachu. Już w głowie zaczęłam układać plan pracy i oczywiście jak to w tym zawodzie okazało się, że koło było kwadratem, czyli sedno sprawy tkwiło jednak gdzieś indziej. Ciągnąc dalej metaforę – dalej rozmawialiśmy o figurze geometrycznej, ale niekoniecznie obie strony o tej samej.

Wizyta na miejscu inwestycji. Budynek dwukondygnacyjny, wyniesiony, na skarpie. Po obejściu go dookoła okazało się, że jest dosyć wysoki, szczególnie patrząc od strony wejścia – a tam według prawa mierzymy wysokość budynku (Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie §6). Miejscowego Planu Zagospodarowania Terenu, który określałby maksymalną wysokość – nie ma. Trzeba by wystąpić o warunki zabudowy, które by o to dookreśliły i dopiero na podstawie ich rozmawiać o jakiś planach zamiany dachu, ale na nie trzeba czekać czasem nawet kilka miesięcy. Drapię się po głowie i proponuję usiąść przy herbacie i pogadać.

„Co jest celem przebudowy? Dlaczego w ogóle się na nią Państwo decydują? Jakie problemy doprowadziły do pomysłu zmiany geometrii dachu?” – pytam.

„Śnieg nie spada z dachu i są drobne przecieki. W związku z tym obawiam się, że konstrukcja dachu jest do wymiany. Chcemy przy okazji wymiany części nośnych zwiększyć spadek dachu i zaradzić problemowi przeciekania”

„Sprawdził Pan stan konstrukcji?” – zwracam się do Właściciela

„Nie. Nie ma tam dojścia. Konstrukcja dachu była robiona w latach 80-tych. Pokrycie założone po 2000. Nigdy niczego nie zgłaszaliśmy do urzędu, wszystko robione było naszymi rękami.”

I tutaj skończę próby przywołania z pamięci naszych słów. Po raz kolejny przekonałam się jak ważna w naszym zawodzie jest ROZMOWA. Gdybym nie dociekała w czym leży problem, nie zrozumiałabym potrzeb Klienta, a były ona zupełnie inna niż początkowo sądziłam – zyskanie poddasza na przestrzeń użytkową. Problemy okazały się czysto techniczne i możliwe, że proste do rozwiązania. Konstrukcja może okazać się w dobrym stanie, drobne przecieki można uszczelnić, a ze śniegiem można poradzić sobie za pomocą instalacji przeciwoblodzeniowej – ogrzaniu dachu lub rynien.

Dlaczego to dużo zmienia? Dlatego, że w zależności od tego jak podejdzie się do sprawy czekają nas inne obowiązki wobec urzędu, czas jaki będzie trzeba poświęcić inwestycji i w związku z tym koszta i nie mówię tu wyłącznie o kosztach wykonania. Postaram się przybliżyć poszczególne opcje postępowania od najprostszej (Remont) do najtrudniejszej (Przebudowa i legalizacja budynku).

REMONT DACHU

Remont to wykonywanie w istniejącym obiekcie robót polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego (Prawo Budowlane Art.3 8)W związku z tym możemy  przeprowadzić prace polegające na uszczelnieniu miejsc przeciekających, wymianie izolacji czy nawet założeniu instalacji elektrycznej grzewczej, która roztapiałaby śnieg, aby rozwiązać problem jego zalegania. Na remont nie potrzeba pozwolenia na budowę (Art. 29.2 1)), ale taki remont trzeba zgłosić (Art. 30.1 2a), a) i b)) Zgłoszenie to złożenie wniosku do urzędu razem z opisem zakresu robót budowlanych i terminem ich rozpoczęcia oraz oświadczenie o dysponowanie obiektem na cele budowlane na 30 dni przed tym terminem. Gdy urząd nie wniesie sprzeciwu przez te 30 dni – można remontować. Aby wiedzieć czy taki remont wystarczy, trzeba wykonać inwentaryzację lub ocenę stanu technicznego więźby dachowej. Zrobi to konstruktor i ewentualnie dekarz. Architekt może zorganizować taką ocenę lub inwentaryzację. Jeśli okaże się, że konstrukcja jest w porządku lub ma niewielkie uszkodzenia, które można naprawić bez wymiany części nośnych, możemy robić remont. Myślę, że to najlepsza opcja, ponieważ nie oznacza ewentualnej legalizacji (o tym później).

PRZEBUDOWA DACHU

Na przebudowę dachu potrzebne jest pozwolenie na budowę. Zanim złoży się wniosek na Pozwolenie na budowę, trzeba będzie złożyć w urzędzie wniosek o wydanie warunków zabudowy (ponieważ nie ma Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego), które określą maksymalną wysokość budynku, spadek i inne parametry. Na podstawie tych warunków można przygotować projekt przebudowy dachu, który w 4ech egzemplarzach złoży się do urzędu razem z wcześniej wspomnianymi warunkami, oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz inne dokumenty, które zostaną określone po uprzednich rozmowach z urzędem. Przebudowa dachu to również przypadek jeśli będziemy chcieli wymienić konstrukcję dachu na taką samą. Niestety ingerencja w konstrukcję to „zmiana parametrów technicznych obiektu” (PB Art.2.1 7a)), dlatego trzeba starać się wtedy o pozwolenie na budowę.Cały ten punkt zakłada, że nie będzie potrzebna legalizacja stanu obecnego budynku. Na przestrzeni lat obiekt się zmieniał, a Klienci twierdzili, że nie zgłaszali tego urzędowi, ale obecne parametry w nim są. Aby stwierdzić na pewno trzeba to sprawdzić w urzędzie.

PRZEBUDOWA + LEGALIZACJA

Do poprzedniego opisu procedury projektu przebudowy trzeba dodać w najgorszym przypadku procedurę legalizacji obecnego stanu obiektu. Jest to procedura bardzo czasochłonna i kosztowna. W skrócie postaram się ją poniżej przybliżyć:
– najpierw trzeba sprawdzić, czy budynek zgadza się z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, z w Państwa przypadku gdy takowego nie ma, trzeba uzyskać warunki zabudowy.
– Jeśli budynek spełnia warunki WZ (Warunków zabudowy), możemy zgłosić samowolę budowlaną do Powiatowego Nadzoru Budowlanego, który po odpowiednim zbadaniu tematu przez Postanowienie nakaże dostarczenie do określonego terminu dokumentacji sporządzonej przez uprawnionego architekta i konstruktora stanu istniejącego budynku. Do projektu budowlanego/inwentaryzacji trzeba dostarczyć oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz zaświadczenie o zgodności budynku z MPZP lub WZ.
-Jeśli Nadzór zatwierdzi projekt, można wnieść opłatę legalizacyjną (wyliczaną na podstawie odpowiedniego wzoru w Prawie Budowlanym, z możliwością umożenia opłaty). Wtedy dopiero budynek jest legalny i można wystąpić o Pozwolenie na Budowę. 

Jeśli interesuje Was ile kosztują takie usługi architekta, dajcie mi znać. Wyślijcie zapytanie na nieszkachudzinska@gmail.com a wyślę Wam wycenę tej sytuacji. Oczywiście każdy przypadek jest inny i wymaga indywidualnej oceny, ale myślę, że warto wiedzieć od czego zacząć:)

Opublikowano Jeden komentarz

Konto sprzedawcy na Shutterstock, jak założyć?

konto na shutterstock

Zarabiaj pieniądze robiąc to co kochasz, tak brzmi hasło przewodnie Shutterstocka.

„Join Shutterstock’s global community of contributors and earn money doing what you love.” Jest to pierwsze zdanie jakie czytamy przy zakładaniu konta kontrybutora.

Ile można zarobić na sprzedaży zdjęć na Shutterstocku? To chyba najczęściej zadawane pytanie, tuż po nim jest co sprzedaje się najlepiej. Jednym z najlepiej zarabiających na Stockach ludzi jest Yuri Arcurs, którego miesięczna wypłata z Shutterstocka potrafiła sięgnąć 64.000 $. W tej chwili posiada już nawet własną stronę do sprzedaży zdjęć https://peopleimages.com/

Założenie konta jest bezpłatne, nie musimy inwestować niczego poza czasem, który jest potrzebny na założenie go. Jest to ok 5 minut roboty. Link do strony, gdzie można założyć konto kontrybutora: Shutterstock Contributor

Jak założyć konto i jakie dane musimy podać?

Po wejściu w link zostaniemy przekierowani do strony, gdzie klikamy „get started” lub „sign up”. Dane jakie są potrzebne nam sam początek do założenia konta to Imię i Nazwisko (wpisywane bez polskich znaków), login, adres e-mail i hasło. Zaznaczamy też, że mamy ukończone 18 lat.

Po potwierdzeniu maila, zostaniemy poproszeni o podanie adresu:

konto shutterstock

Po wypełnieniu adresu będziemy mogli już dodawać zdjęcia, czy grafiki do akceptacji naszego konta jako sprzedawcy. Kiedy ja zakładałam konto wymagany był też skan dowodu osobistego, ale w tej chwili nie jest on konieczny.

konto shutterstock zakładanie

Żebyśmy mogli sprzedawać i zarabiać musimy przejść pozytywną weryfikację dodanych przez nas zdjęć przez Shutterstock. Trwa ona raczej szybko, dzień lub dwa maksymalnie. Może być nawet kilka godzin.

Jak widać założenie konta jest szybkie i proste, a jak odpowiednio się zaangażujemy i popracujemy nad dodawanym kontentem to szybko może nam się rozkręcić sprzedaż. Mi pierwsza grafika sprzedała się po 2 tygodniach od założenia konta i od tamtej pory mam regularny dochód ze sprzedaży.

 

 

Opublikowano 4 komentarze

Model SketchUp zacina się, ratunku!

Jak przyśpieszyć działanie SketchUp

Kiedy przypominam sobie czasy gdy mój model mieszkania ważył prawie 300 MB to włos jeży mi się na głowie. Wyobraźcie sobie mnie siedzącą przed komputerem i marnującą czas przy każdej próbie obracania, ustawiania sceny, przełączania się między scenami, nie mówiąc już o samym modelowaniu. Był to pierwszy i ostatni model, z którym się tak umęczyłam.  Miałam to szczęście, że kolega z pracy cierpliwie uczył mnie optymalizacji pracy w SketchUp za co jestem mu bardzo wdzięczna. Więc jeśli Ty masz problemy z wiecznie tnącym się modelem to mogę być dla Ciebie tą dobrą koleżanką i podzielić się wiedzą z optymalizacji modelowania.

Krótki przewodnik po tym co robić a czego nie robić, żeby nasz model hulał jak wariat.

Używaj opcji czyszczenia modelu, czyli Okno / Window  —-> Informacje o modelu / Model Info —-> Statystyki / Statistics —-> Usuń nieużywane / Purge Unused. W ten sposób Twój model będzie lżejszy o wszystkie nieużywane komponenty, warstwy itp. Trzeba pamiętać, że SketchUp przetrzymuje w pamięci każdy ściągnięty i wstawiony do naszego modelu obiekt. Przez co plik może być przeciążony.

Nie wstawiaj bezpośrednio do swojego pliku modeli ściągniętych z 3d warehouse  lub innych stron. Nie są one sprawdzane przez nikogo, czy akceptowane przy wrzucaniu. Otwórz je w osobnym pliku, sprawdź jaki mają rozmiar, jak wygląda geometria i ile mają warstw. Warto również przeczyścić taki ściągnięty plik. Warto również zoptymalizować ściągnięty model przy użyciu pluginu CleanUp, żeby przeczyścić geometrię. Niestety zdarzyła mi się sytuacja, kiedy tuż przed oddaniem projektu wstawiłam na szybko jakiś mebel ściągnięty z internetu i plik zaczął mi się tak zacinać, że nie mogłam nic zrobić. Jak się później okazało, ktoś utworzył model mebla, który był rozbity na kilkaset warstw. Liczba warstw (layers) ma wpływ na to jak szybko „chodzi” nam model.

Kiedy szukasz czegoś na 3d warehouse do pobrania warto zaznaczyć sobie opcję Sort by —-> Pupularity lub Most Liked  wtedy na pierwszym miejscu pokażą nam się modele, które były najwięcej razy ściągnięte lub pobrane co zwiększa szanse, że są dobre.

Używaj komponentów kiedy tylko to możliwe.  Jeśli wielokrotnie korzystasz z tego samego obiektu (na przykład drzwi lub krzesło), zrób z niego komponent, i używaj kopii tego komponentu. Kopie tego samego komponentu są lżejsze od wielu kopii pojedyńczego obiektu lub grupy. Ciekawym odkryciem było dla mnie to, że kiedy importujemy sobie plik DWG do SketchUp to bloki utworzone w tym pliku są domyślnie komponentami. Także jeśli przygotowujemy najpierw projekt w AutoCadzie warto o tym pamiętać i tworzyć bloki, które później mogą nam się przydać przy modelowaniu. Przykładowo kiedy mamy w projekcie wiele słupów i wiemy, że będą miały te same wymiary możemy „wypchnąć / wyciągnąć” tylko jeden z nich i automatycznie wszystkie inne też już będą gotowe za sprawą tego, że są komponentem.

Ukrywaj geometrię kiedy jej aktualnie nie używasz. Im więcej geometrii jest widoczne w modelu, tym wolniejsza będzie praca SketchUpa. Zaznaczasz obiekt i prawym przyciskiem myszy otwierasz menu kontekstowe, w którym jest pozycja Ukryj (Hide). Lub alternatywnie Edycja (Edit)  —-> Ukryj (Hide) Żeby przywrócić ukryte obiekty również wchodzimy w Edycję i wybieramy Pokaż (Unhide) i wybieramy albo ostatni obiekt albo wszystko. Dobrą praktyką jest kontrolowanie widoczności geometrii warstwami. Na przykład, możesz grupować elementy takie jak drzewa i krzewy, meble lub samochody na oddzielnych warstwach a potem włączać i wyłączać ich widoczność.

I na koniec już takie oczywiste rzeczy jak: wyłączenie cieni (shadows) i mgły (fog) kiedy ich nie potrzebujemy. Te funcje bardzo spowalniają poruszanie się w modelu, szczególnie kiedy jest już bardziej rozbudowany. Dzieje się tak dlatego, że przy każdej zmianie widoku SketchUp na nowo musi sobie wygenerować cienie dopasowane do danego widoku. Inną oczywistą rzeczą jest wstawianie lekkich plików JPG, unikamy plików o zbyt dużych rozmiarach kiedy nie jest to niezbędne dla efektu w renderze, bo każdy wstawiony obraz obciąża nam model. Lepiej jest również wybierać pliki JPG niż np. pliki TIFF, gdyż te zazwyczaj mają większy rozmiar. Można również wyłączyć animację, przy przełączaniu się między scenami. Można to zrobić w Okno (Window)  —-> Informacje o modelu (Model Info)  —-> Animacja (Animation)  i odznaczyć opcję przełączania się scen (enable scene transitions).

Jeśli ktoś z Was miałby jeszcze jakieś ciekawe rady dotyczące optymalizacji pracy w SketchUp to bardzo chciałabym je poznać 🙂